Thursday 10 November 2011

DIET OH DIET

Bercerita pasal diet, aku rasa korg sume mesti nak taw psl pengambilan diet yg betul.. bg aku( khas yg utk maintain berat bdn) tak perlu lah korang nak ikat perut lah,nak tahan nafsu makan lah(bkn sama je ke jah???)..this is some tips yg aku nak share ngn uols...auwww


    ni piramid makanan...bwh skali kompem lah korg kena lebihkan mkn..


  •  makan mesti ckup utk 1 hari..datz mean 5-6x per day..but not of all mkn nasi.. nanti beras korang yg cepat abes..knnn... 
  • breakfast : makan lah yang light such as roti ke,half boiled egg etc.. nk makan cereal pun boleh..
  • pukul 10am : yg ni ikut korang la kalau rasa nk 'ngeteh' ke malas ke its up to you,xeffect apa-apa pun cuma time ni jgn la pulak korang pegi bedal nasi.. just 1 cup of tea and biscuit..
  • lunch : yg ni baru la uols nk makan nasi pun takpe but!!! jangan ingat korang nk tibai nasi sampai satu periuk plak..korang ingat korang gajahhh nk makan byk??? wakeup la kannii!! diet mesti lah cukup karbohidrat (nasi),protein(daging/ikan/ayam), fiber(sayur/buah-buahan)
  • tea time : yang ni plak biasa nya dlm jam 3pm-4pm..korang boleh lah minum secawan teh atau milo..(kurang menggalakkan kafein nanti otak korang jadi lembabbiii)..nak mkn light diet pun boleh time ni mcm sepotong kek ke..karipap 1ketul je ke..yg penting kurang minyak kak jahh!!
  • dinner : aku sarankan korang dinner before maghrib,its about 6pm..dinner ni sama je mcm korang makan lunch..and ingat korang bukan gajah hoccayy!!
  • supper : this is the last before korang off to bed..aku saran kan korang minum susu sebabnya selain dari berkalsium ia juga dapat membuatkan tidur kita lebih cukup dan lena.. hoorayyy!! kak jah berjaya mengikut petua aku....
Uuuu..sodap!! sodap!!


No comments:

Post a Comment